Trzydniowa wycieczka – Góry Świętokrzyskie

28 maja 2018r. wczesnym rankiem o godzinie 5.30 – 29-osobowa grupa uczniów z klasy 6a, 6b, 7 oraz 5b wraz z opiekunami: panią Anną Durą-Gędek, panią Anetą Pierzyną oraz panią Magdaleną Kowalczyk wyruszyli na trzydniową wyprawę w Góry Świętokrzyskie.
Po kilku godzinach podróży spotkaliśmy się z naszą przewodnik – panią Dorotą Czesak, która towarzyszyła nam w zdobywaniu i poznawaniu Gór Świętokrzyskich. Pierwszym punktem naszej wycieczki była wspinaczka na Łysiec tzw. Drogą Królewską. Łysiec czyli Łysa Góra albo Święty Krzyż to drugi szczyt pod względem wysokości w Górach Świętokrzyskich. Na szczycie znajduje się charakterystyczne skalne rumowisko – gołoborze oraz opactwo pobenedyktyńskie z relikwiami drzewa Krzyża Świętego, a także Muzeum Misyjne Ojców Oblatów. Po obiedzie pełni nowych sił zdobyliśmy Łysicę, która należy do Korony Gór Polskich. Łysica (612 m n.p.m.) nazywana też Górą Świętej Katarzyny to najwyższy szczyt Gór Świętokrzyskich, leżący w zachodniej części Łysogór – najwyższego pasma tego regionu, chronionego przez Świętokrzyski Park Narodowy. Po zejściu ze szczytu odwiedziliśmy jeszcze jeden z najstarszych dębów w Polsce, czyli Dąb Bartek. Po takiej eskapadzie wszyscy pragnęli odpoczynku, który znaleźliśmy w schronisku młodzieżowym w Chęcinach.
Drugi dzień wyprawy zaczęliśmy od krótkiej wspinaczki do ruin zamku w Chęcinach, który powstał na przełomie XIII i XIV wieku. Kolejnym punktem wyprawy było zwiedzanie rezerwatu Zelejowa, w którym znajduje się jedyna w tej części Polski grań wysokogórska oraz 2 kamieniołomy będące pozostałością po wydobyciu marmuru. Uczniowie mieli tutaj możliwość wspinaczki pod okiem instruktorów. Nastepnie pełni wrażeń i emocji wspinaczkowych udaliśmy się na poszukiwanie Jaskini Piekło. Jest to naturalna jaskinia krasowa o długości 54 metrów.
Trzeci dzień to był dzień „jakiniowy”. Po śniadaniu przejechaliśmy do Kielc, gdzie zwiedzaliśmy rezerwat geologiczny Kadzielnia z najpiękniejszym w Polsce amfiteatrem wykutym w skale. Na Kadzielni wchodziliśmy do jednej z jaskiń przeznaczonych dla turystów. Ale mieliśmy możliwość eksploracji jednej z jaskiń, która nie jest przeznaczona dla masowego ruchu turystycznego. Każdy z uczestników wycieczki otrzymał niezbędne wyposażenie – kask z czołówką i pod czujnym okiem grotołazów ze Speleoklubu Świętokrzyskiego zwiedzał jaskinię. Po takich emocjonujących wydarzeniach pani przewodnik zaprowadziła nas na pyszne lody. „Gigantyczne” gałki lodowe ochłodziły wszystkich, bo pogoda na wycieczce dopisywała nam bardzo. Zwieńczeniem trzydniowej wyprawy w Góry Świętokrzyskie była wizyta w „raju”. Mieliśmy okazję wejść do jednej z najpiękniejszych jaskiń krasowych w Polsce, czyli Jaskini Raj.
Pełni wrażeń i emocji, mega zmęczeni wróciliśmy wieczorem do Osjakowa. Pani Anna Dura-Gędek już zapowiedziała, że za rok planuje wyprawę w Sudety. Jest więc czas, aby zdobyć kondycję na pokonywanie kolejnych szczytów górskich.