Zwiedzamy Lubelszczyznę w ramach projektu „Poznaj Polskę”

📍 Nasza szkoła otrzymała kolejne wsparcie finansowe na realizację zadania w ramach przedsięwzięcia Ministra Edukacji i Nauki pod nazwą „Poznaj Polskę”. W związku z tym projektem 18-19 września 2023 r. uczniowie klasy 7A, 7B, 6A, 6B i 8A mieli okazję poznać dwa przepiękne miasta – Lublin i Zamość. Towarzyszyli im opiekunowie: p. Iwona Nowak, p. Aneta Pierzyna i p. Małgorzata Biegańska.
📍 Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Państwowego Muzeum na Majdanku – Niemieckiego Nazistowskiego Obozu Koncentracyjnego i Zagłady. Zobaczyliśmy pole obozu więźniarskiego, budynki łaźni wraz z budynkiem krematorium, Pomnik Walki i Męczeństwa na Majdanku.
📍 Następnie przejechaliśmy do centrum Lublina, aby podziwiać największe zabytki lubelskiej starówki: Zamek Królewski z kaplicą Św. Trójcy, Bramę Grodzką , Bramę Krakowską, Plac po Farze, Trybunał, rynek z kamienicami, Bazylikę pw. św. Stanisława Biskupa Męczennika, zwaną także bazyliką Relikwii (Drzewa) Krzyża Świętego lub kościołem oo. Dominikanów, a także Krakowskie Przedmieście i Plac Litewski.
📍 Po nocy w urokliwym miejscu – Romanówce, kolejny dzień zaczęliśmy od pobytu w Zamościu. Po minięciu ulicy Akademickiej zobaczyliśmy dwie bramy: Lubelską Starą i Nową, które stanowią element fortyfikacji budowanych na początku XVII wieku przez Bernardo Morando. Z zachwytem w oczach podziwialiśmy kamieniczki na Starym Mieście oraz ratusz- główny budynek wzniesiony w XVI w. z 52- metrową wieżą zegarową oraz szerokimi wachlarzowymi schodami. Obecnie mieści się tu Urząd Miasta Zamość. Ratusz uchodzi za symbol miasta. Następnie mieliśmy okazję obejrzeć z zewnątrz budynek Akademii Zamoyskiej, Pałac Zamoyskich zbudowany w 1586 roku przeznaczony na siedzibę rodową. Na placu przed nim znajduje się pomnik założyciela miasta. Hetman na koniu z uniesioną buławą patrzy na wschód. Kolejną atrakcją turystyczną miasta była zamojska katedra pw. Zmartwychwstania Pańskiego i św. Tomasza Apostoła. Została zaprojektowana przez Moranda tak, że jest 15 razy mniejsza od 24 hektarowego Starego Miasta. Świątynia reprezentuje styl renesansowy i jest miejscem wiecznego spoczynku Zamoyskich. Niewątpliwą atrakcją dla uczniów była Aleja Sław na zamojskim Starym Mieście. Są to wmurowane w bruk ul. Grodzkiej tablice z nazwiskami twórców i postaci szczególnie zasłużonych dla miasta i regionu np. Jana Machulskiego, Jana Englerta, Beaty Ścibakówny, zespołu VOX, Krzysztofa Zanussi, Rozali i Jana Zamoyskich.
📍 Ostatnim etapem naszej podróży było Muzeum Zamoyskich w Kozłówce – to jedno z najpiękniejszych i najpopularniejszych polskich muzeów pałacowych. Jednym z jego atutów jest położenie w sąsiedztwie malowniczego Kozłowieckiego Parku Krajobrazowego. Muzeum mieści się w zespole pałacowo-parkowym, założonym w pierwszej połowie XVIII wieku, następnie przebudowanym na przełomie XIX/XX wieku przez hr. Konstantego Zamoyskiego. Doskonale zachowały się wnętrza w stylu Drugiego Cesarstwa Francuskiego.
📍 Lubelszczyzna pożegnała nas deszczem – nam też było smutno, że musimy opuścić te urokliwe tereny. Zmęczeni, ale bardzo zadowoleni, wróciliśmy wieczorem szczęśliwie do Osjakowa.