Projekt „Muzyczne ułamki” w naszej placówce

#niezwyklamatematyka
Projekt „Muzyczne ułamki” to interdyscyplinarna inicjatywa, która łączy matematykę z muzyką. Realizowany był od kwietnia do maja. Celem projektu było rozwijanie umiejętności uczniów w zakresie rytmiki, zapisu nutowego oraz rozumienia matematycznych podstaw muzyki. W ramach projektu uczniowie naszej szkoły (klasy piąte, szóste i siódme) mieli okazję eksperymentować, tworzyć i odkrywać fascynujący świat dźwięków i rytmów.
Celem projektu było:
po pierwsze – zrozumienie wartości rytmicznych. Uczniowie poznali lub utrwalali różne wartości rytmiczne (cała nuta, półnuta, ćwierćnuta, ósemka, szesnastka) oraz nauczyli się, jak je odczytywać w zapisie nutowym;
po drugie – praktyczne zastosowanie matematyki w muzyce. Projekt zachęcał uczniów do myślenia matematycznego poprzez porównywanie długości dźwięków, obliczanie rytmicznych ułamków i analizowanie metrum utworów muzycznych.
Jak wyglądała realizacja projektu? Przeprowadzono krótkie warsztaty matematyczno-muzyczne, na których omówione zostały podstawowe pojęcia z zakresu muzyki i matematyki. Uczniowie ćwiczyli odczytywanie nut, porównywali wartości rytmiczne i rozwiązywali zadania związane z metrum. Na kolejnych lekcjach podejmowano próby tworzenia własnych kompozycji rytmicznych: uczniowie mieli za zadanie stworzyć krótki utwór muzyczny, wykorzystując różne wartości rytmiczne. Efektami projektu było:
* rozwinięcie umiejętności rytmicznych: uczniowie poprawili swoje umiejętności odczytywania i wykonywania różnych wartości rytmicznych;
* zrozumienie związku między muzyką a matematyką: projekt pomógł uczniom zrozumieć, że muzyka ma swoje matematyczne podstawy;
* kreatywność i wyobraźnia: Uczniowie byli zachęcani do eksperymentowania.
Projekt „Muzyczne ułamki” to udane połączenie nauki matematyki i muzyki. Uczniowie nie tylko zdobyli nowe umiejętności, ale także odkryli, że nauka może być przyjemna i inspirująca. Projektem kierował nauczyciel muzyki.

Skip to content