Lekturki spod chmurki

W roku szkolnym 2024/2025 uczniowie klasy 1A naszej szkoły wzięli udział w ogólnopolskim projekcie edukacyjnym „Czytam z klasą – lekturki spod chmurki”. Tegoroczna edycja odbywała się pod hasłem „Świat pełen emocji”, a jej głównym celem – oprócz rozwijania czytelnictwa – było kształtowanie kompetencji emocjonalnych i społecznych dzieci. Klasa zrealizowała trzy moduły projektu, wybierając odpowiednie lektury.
I moduł projektu: Radość i szczęście – został zrealizowany w oparciu o lekturę „Cukierku, ty łobuzie” Waldemara Cichonia. Uczniowie pokolorowali okładkę lekturnika i podpisali się. Uzupełnili strony związane z przeczytaną lekturą – wykonali portret Cukierka, zilustrowali wybraną przygodę. Mieli okazję porozmawiać o głównym bohaterze, jego perypetiach i towarzyszących mu emocjach. Stworzyli „lekturę w pudełku”, w którym zamknęli najważniejsze przedmioty kojarzące się z treści książki. W ramach dowolnego kreatywnego zadania uczniowie wykonali prace plastyczne przedstawiające głównego bohatera lektury- kota Cukierka. Wzięliśmy też udział w quizie wiedzy o lekturze, co pozwoliło nam sprawdzić naszą wiedzę. Wykonując zadanie emocjonalne uczniowie opisywali i rysowali, co daje im radość i szczęście. Prace dzieci spięliśmy razem i w ten sposób stworzyliśmy „Album radości”.
Do realizacji II modułu – „Smutek i złość” klasa 1A wybrała piękną, poruszającą historię napisaną przez Toma Justyniarskiego pt. ,,Psie troski”, która bardzo dobrze przedstawia wyżej wymienione uczucia. Bawiliśmy się w „koło fortuny” z pytaniami dotyczącymi czytanej lektury. Jako zadanie emocjonalne uczniowie wykonali „słoiki smutku”, czyli słoiki wypełnione wodą, brokatem i kolorowymi drobinkami, które wykorzystują w sytuacjach, gdy czują taką potrzebę. Kiedy poczują smutek potrząsają słoiczkiem i obserwują wirujące elementy, co pomaga im ukoić negatywne emocje.
III moduł projektu – „Strach i odwaga” zrealizowaliśmy na podstawie lektury Ch. H. Andersena „Brzydkie kaczątko”. Dzieci uzupełniły lekturniki. Wykonały „lekturę na wieszaku”. Jest to ciekawa metoda, dzięki której można zebrać wszystkie informacje o bohaterach, miejscach i czasie akcji, problematyce w nietypowej formie i umieścić je na wieszaku, który staje się dzięki temu mobilnym kompendium wiedzy. Uczniom bardzo spodobała się taka forma pracy na lekcji. Dzieci wykonały również „Odważne serca”. Na arkuszu papieru w kształcie serca dzieci przyczepiały mniejsze serca, w których napisane lub narysowane były informacje na temat tego, czego dany uczeń się bał, ale udało mu się to przezwyciężyć. Realizacja tego projektu była naprawdę ciekawą przygodą.

Przejdź do treści