Wycieczka do Londynu

20-23 marca 2023 r. 26 uczniów Szkoły Podstawowej im. Powstańców Styczniowych w Osjakowie wraz z opiekunami: p. Anną Durą- Gędek, p. Karoliną Kempa, p. Anną Łakomską i p. Pauliną Radwańską wzięło udział w wycieczce do Londynu.

W pierwszym dniu wyjazdu, po wylądowaniu na lotnisku w Londyn Stansted i transferze autobusowym do centrum miasta, udaliśmy się linią metra na Baker Street pod ✔️Pomnik Sherlock’a Holmes’a. Stamtąd przeszliśmy do ✔️Muzeum Figur Woskowych Madame Tussaud, gdzie mogliśmy bliżej przyjrzeć się światowej sławy sportowcom, politykom czy naukowcom.
Po wyjściu z Muzeum przejechaliśmy metrem pod ✔️ the Monument – najwyższą wolnostojącą kamienną kolumnę na świecie. Upamiętnia ona Wielki pożar Londynu, który miał miejsce w 1666 roku.
Następnie udaliśmy się pod budynek ✔️ The Garden at 120. Tam wjechaliśmy na taras widokowy podziwiając panoramę Londynu – m.in wieżowiec the Shard, rzekę Tamizę, Tower Bridge czy główną dzielnicę finansową z charakterystycznym wieżowcem ✔️ The Gherkin.
Po zjedzonej kolacji – tradycyjnej angielskiej potrawie „fish and chips”, przeszliśmy pod mury ✔️ Tower of London. Podobnie, jak pałac królewski, Tower służyło jako forteca, arsenał, skarbiec, archiwum, przechowalnia klejnotów królewskich, a także więzienie. Na zakończenie dnia przeszliśmy wzdłuż rzeki Tamizy z widokiem na ✔️Tower Bridge.

Dzień drugi zaczęliśmy od ulubionego miejsca uczniów czyli stacji metra – Russell Square, aby jak najszybciej dostać się na Exhibition Road, ulicę, która na całej długości wypełniona jest placówkami naukowymi oraz ważnymi miejskimi muzeami.
Na początek odwiedziliśmy ✔️Muzeum Historii Naturalnej. Kolekcja muzeum liczy ponad 70 milionów eksponatów, a całość dzieli się na 5 głównych działów: botanika, mineralogia, zoologia, entomologia i paleontologia.
Na miejscu mogliśmy przeżyć prawdziwą lekcję geografii – doświadczyliśmy trzęsienia ziemi, zobaczyliśmy kolekcję minerałów; biologii – podziwialiśmy mnóstwo gatunków zwierząt i roślin; jak również lekcję języka angielskiego – czytaliśmy i tłumaczyliśmy opisy pod eksponatami.
Na zakończenie wizyty w muzeum w hali Hintze podziwialiśmy unoszący się w powietrzu szkielet płetwala błękitnego, który znajduje się tam od roku 2017 i będzie wisiał nad głowami zwiedzających przez kolejnych 35 lat.
Kolejnym z muzeów było 3 piętrowe ✔️ Muzeum Nauki i Techniki. Znajdują się tam m.in. zespoły eksponatów związanych z działalnością brytyjskich wynalazców, np. J.Watta (pionierskie maszyny parowe) G. Stephensona (parowóz Rakieta), J.L. Bairda (prototypowe odbiorniki telewizyjne). Można było też zobaczyć, jak będzie wyglądało życie za 30 lat czy polecieć w wirtualną podróż na Marsa.
Następnie udaliśmy się do dzielnicy Westminster, gdzie zobaczyliśmy: ✔️Londyn Eye, ✔️wieżę zegarową Elizabeth Tower- Big Ben, ✔️Pałac Westminsterski – siedzibę brytyjskiej Izby Gmin, Izby Lordów oraz urzędów z nimi związanych, ✔️Scotland Yard – komendę główną policji metropolitalnej w Londynie, ✔️Downing Street 10 – siedzibę premiera Wielkiej Brytanii, ✔️Opactwo Westminsterskie (Westminster Abbey) – budowlę gotycką, będącą świątynią anglikańską, która od 1066 roku, czyli od koronacji Wilhelma Zdobywcy, pełni funkcję kościoła koronacyjnego. Odbywa się tu również wiele ślubów i pogrzebów królewskich, a także uroczystości państwowych.
Kierując się w stronę dzielnicy ✔️ China Town przeszliśmy przez jeden z londyńskich parków ✔️St. James’park. Po drodze usiedliśmy na schodach przy fontannie z figurką Anterosa na tle wielkiego billboardu – punktu charakterystycznego ✔️ Piccadilly Circus. Jest to plac i skrzyżowanie głównych ulic w teatralnym i rozrywkowym sercu Londynu, będącego częścią dzielnicy Soho.
Następnym punktem programu była wizyta w sklepie ✔️ Lego ✔️M&S world, ✔️Harrego Pottera, a wszystko to mieściło się na Leicester Square – centrum rozrywki i jedną z głównych atrakcji turystycznych miasta.
Po udanych zakupach przeszliśmy obok ✔️kolumny Nelsona na Trafalgar Square i wsiedliśmy w czerwony piętrowy autobus (double-decker), aby z bliska podziwiać ✔️ Katedrę Świętego Pawła, w której odbył się ślub księżnej Diany i księcia Karola – obecnego Króla Wielkiej Brytanii.
Po obiadokolacji w jednym z londyńskich pubów, chętni wybrali się na zakupy na najsłynniejszą ulicę Londynu ✔️Oxford Street.

W ostatnim dniu naszego pobytu w Londynie udaliśmy się metrem do ✔️Green Parku, w którym mieści się ✔️ Spencer House – rezydencja, w której księżna Diana spędziła dzieciństwo. Następnie przeszliśmy pod ✔️Clarence House – oficjalną siedzibę Króla Karola III i jego żony królowej Kamili, która mieści się 5 minut drogi od ✔️ Pałacu Buckigham. Pod Pałacem byliśmy świadkami zmiany warty, a co najważniejsze, mogliśmy na żywo zobaczyć Króla Karola III, który przyjechał do pałacu na spotkanie.

Naszą trzydniową wycieczkę zakończyliśmy na lotnisku w Katowicach skąd przyjechaliśmy pod Szkołę Podstawową w Osjakowie.