Poznajemy Francję

Listopad to kolejny miesiąc, w którym w naszej szkole realizowana była innowacja pedagogiczna „Szkolne wędrówki po Europie”. Drugim krajem, który „odwiedzaliśmy” na zajęciach była Francja.
Na zajęciach w klasach młodszych uczniowie oglądali filmy, prezentacje multimedialne o Francji, uzupełniali różnorodne karty pracy. Dzięki nim poznali najważniejsze zabytki Francji takie jak: wieża Eiffla, Luvr, katedra Notre Dame, Wersal. Zapoznali się z charakterystycznymi potrawami kuchni francuskiej. Usłyszeli sporo ciekawostek o tym kraju. Poznali sylwetki sławnych ludzi, w tym także Polaków związanych z Francją. Dzieci przypomniały sobie bajkę Charlesa Perraulta „Kot w butach”. W klasie 2a uczniowie nie zapomnieli również o tym, że Francja to kraj mody i elegancji. Dzieci mogły usłyszeć informacje o modzie francuskiej i jej twórcach oraz zaprezentować własne kreacje podczas przygotowanego przez siebie pokazu mody. Uczniowie nauczyli się również wymawiać kilka podstawowych zwrotów grzecznościowych w języku francuskim.
Podczas lekcji języka angielskiego klasa 1b zagrała w grę podłogową, która miała na celu utrwalenie nazw poznanych zabawek, a także zapoznanie dzieci z najważniejszymi faktami dotyczącymi Francji. Uczniowie klasy 2a podczas lekcji j. angielskiego wykonali mini-przewodnik, którego tworzenie polegało w dużej mierze na ćwiczeniu i utrwalaniu kierunków geograficznych, a przy okazji również „zwiedzali” najbardziej znane miejsca we Francji.
W oddziale przedszkolnym dodatkowo odbył się także wyścig rowerowy Tour de France.
Na matematyce uczniowie uczestniczyli w zajęciach pod nazwą „Gramy w statki z Kartezjuszem”.
W ramach zajęć wychowania fizycznego uczniowie klasy siódmej mieli okazję zagrać w grę wywodzącą się z Francji – „Marelle”. Jest to odpowiednik polskiej gry w klasy, choć przepisy gry troszeczkę się różnią. Grę rozpoczynamy od pola Terre (ziemia), wrzucając kamyk na pole nr 1, następnie uczestnik skacze na jednej nodze na to pole; podnosi kamyk i rzuca na kolejne (nr 4 i 5/ nr 7 i 8 – na te pola skacze obunóż); rzucając kamyk do Ciel (niebo) wskakuje obiema nogami, wykonuje półobrót, zabiera kamyk i wraca, skacząc po kolei na pola. Zadanie nie jest wykonane, gdy kamyk nie trafi na odpowiednie pole, zawodnik straci równowagę lub wskoczy na linię. Gra stanowi ciekawą alternatywę, gdyż nie ma ograniczeń co do liczby uczestników, można w nią grać indywidualnie, jak i zespołowo, w terenie, jak i w pomieszczeniu zamkniętym.
W ramach realizowanej innowacji klasy piąte zrealizowały w listopadzie na lekcjach muzyki następujące treści: w klasie 5b podczas omawiania tematu: „Polskie pieśni patriotyczne” uczniowie zapoznali się z okolicznościami powstania Hymnu Francji pt.: Marsylianka. Następnie podjęli próbę wykonania tej najważniejszej pieśni dla Francuzów w oryginalnym języku, czyli po francusku. Natomiast klasa 5a z kolei nauczyła się dwóch piosenek francuskich. Były to: popularny kanon Panie Janie (w wersji francuskiej) oraz dziecięca piosenka Alouette.
Uczniowie uczęszczający na kółko kulinarne zgłębiali tajniki kuchni francuskiej. Najpierw zapoznali się z daniami charakterystycznymi dla tej kuchni, a następnie w grupach wykonali wybrane przez siebie potrawy. Uczestnicy wykonali: rogaliki i rożki z ciasta francuskiego, frytki z batatów, zapiekanki z bagietki oraz naleśniki francuskie.
Na innych zajęciach również nie zabrakło degustacji potraw pochodzących z Francji. Można było spróbować m.in. makaroników, eklerków, croissantów, różnych serów. Podczas lekcji powstawały plakaty, na których znalazły się najważniejsze informacje i ciekawostki dotyczące poznawanego kraju.

Skip to content